Česká dopravní chudoba: tady a teď

V Institutu 2050 se opakovaně věnujeme sociálním otázkám dekarbonizace. V aktuálním výzkumu navazujeme na naše analýzy energetických profilů českých a slovenských domácností, které ukazovali, jak vytápí své domy a jak se dopravují různé skupiny veřejnosti. Studie ukázala, jaké skupiny jsou nejzranitelnější bez potřebných opatření případným zvyšováním cen plynu a uhlí, a v řadě případů současně také zvyšováním cen nafty a benzínu.

Unikátní reprezentativní výzkum Česká dopravní chudoba: tady a teď se zatím v českém prostředí nejdetailněji zaměřuje na otázku ohrožení dopravní chudobou. Realizován byl na reprezentativním vzorku 2 289 dotazovaných. Sběr probíhal on-line i v terénu s použitím – a vzájemnou kombinací – kvót na pohlaví, věk, vzdělání, velikost místa bydliště, příjem, intenzitu používání internetu.

V novém speciálním reportu se dočtete:

  • kolik lidí má podle svých slov potíže dopravit se do zaměstnání, do školy, do obchodu nebo k lékaři,
  • o jaké skupiny veřejnosti se jedná, kde a jak žijí,
  • jaká opatření považují sami za nejužitečnější.

Opět využíváme segmentační (clusterovou) analýzu, abychom ukázali, jak se mezi sebou svým dopravním chováním různé skupiny české veřejnosti liší a identifikujeme sedm skupin české veřejnosti:

  • nízkopříjmoví obyvatelé periferií 6 %
  • středopříjmoví obyvatelé periferií 9 %
  • zajištění obyvatelé semiperiferií 31 %
  • starší obyvatelé s minimální mobilitou 10 %
  • středopříjmoví obyvatelé měst v 3-členných domácnostech 17 %
  • středopříjmoví obyvatelé měst ve 2-členných domácnostech 17 %
  • zajištění obyvatelé měst 10 %

Uvedený reprezentativní výzkum doplňujeme v reportu citacemi ze série tří focus groups, ve které jsme vyzpovídali ty, kteří jsou dopravní chudobou nejohroženější.

Data z obou studií upozorňují na rizika podceňování sociálních otázek dekarbonizace a ignorování problémů českých periferií. Jak upozorňujeme už řadu let: transformace k uhlíkové neutralitě buď bude sociální, nebo nebude vůbec.

Výzkum byl realizován v rámci rozsáhlého šetření České klima 2024.

Na medializaci výzkumu a tvorbě série příspěvků jsme exkluzivně spolupracovali s Českým rozhlasem. Díky práci týmu Jana Kaliby zaznělo téma dopravní chudoby ve vysílání v několika podobách: reportáže a rozhovory se objevily na stanicích Český rozhlas Plus a Radiožurnál a věnovaly se mu i pravidelné zpravodajské relace.

Zde představujeme klíčové příspěvky, které tvořily osu celého projektu a v různých variantách zazněly i v dalších pořadech.

iRozhlas, 16. 6. 2025: Autobusový ‚teror‘, závislost na rodičích a techno. Čtvrtinu Čechů ohrožuje dopravní chudoba

Víc než desetina Čechů se často nebo skoro nikdy nedokáže dopravit za základními službami a činnostmi tak, jak potřebuje. Aspoň občas má potíže s cestami do školy, do práce či k lékaři víc než čtvrtina Čechů. Vyplývá to z nového výzkumu, který exkluzivně zveřejňujeme ve spolupráci s Institutem 2050. Mezi nejohroženější patří nízkopříjmoví lidé z odlehlých obcí do 5000 obyvatel. Možná překvapivě jde hlavně o lidi mladší nebo ve středním věku.

Rozhovor s autorem rozhlasového projektu o dopravní chudobě Janem Kalibou.

Čtvrtina Čechů trpí nějakou formou dopravní chudoby, ukazuje nový výzkum Institutu 2050.

Věda Plus, 17. 6. 2025

Jak velkou překážkou pro dospívající na venkově je doprava?

iRozhlas, 18. 6. 2025: ‚Kam to bude?‘ ptá se umělá inteligence. V některých obcích řeší dopravní chudobu inovativně

Korálky, Dolňáček nebo BysBus. Za těmito názvy se skrývají řešení systémových problémů s dopravní dostupností v Česku. Jak ukazují nová data z výzkumu Institutu 2050, problémy dostat se do školy, práce, za lékařem nebo nákupem má aspoň občas čtvrtina populace. Obce, kraje či spolky to zkouší řešit minibusy na zavolání a podobnými službami. Přesednout ve větším z aut do veřejné dopravy brání Čechům hlavně časová náročnost.

Věda Plus, 18. 6. 2025

Zlepšovat dopravní dostupnost v Česku pomáhá i umělá inteligence. Co Čechům brání přesedat víc z aut do veřejné dopravy?

Věda Plus, 19. 6. 2025

V naší sérii o dopravní chudobě uslyšíte, kteří Češi by přivítali sdílené obecní elektromobily.

iRozhlas, 20. 6. 2025: Politici versus Bart Simpson. Česko vymýšlí, kam pošle miliardy na řešení dopravní chudoby

Česko by mohlo už od příštího roku čerpat miliardy korun z Evropské unie, mimo jiné i na řešení dopravní chudoby. Ministerstvo životního prostředí dokončuje plán, který určí, jak se peníze budou rozdělovat. Ve výzkumu Institutu 2050, který tento týden exkluzivně zveřejňujeme, nejméně dvacetina lidí říká, že jim nový systém emisních povolenek může způsobit zásadní problémy. Pomoci může poptávková doprava nebo školní autobusy, navrhují experti.

Věda Plus, 20. 6. 2025

Jaké peníze má Česko k dispozici, aby mohlo řešit dopravní chudobu? 

Interview Plus, 25. 6. 2025: Pokud nepomůžeme lidem řešit dopravní chudobu, vznikne tu něco jako Hnutí žlutých vest

Česko zasáhla první letošní vlna veder, která opět přitáhla pozornost ke klimatické změně. Jak by měla vypadat odolná česká krajina? Může si stát dovolit vynakládat na její ochranu víc peněz, když současně musí investovat do obrany? Moderátorka Interview Plus Šárka Fenyková se ptá ředitele Institutu 2050 Jana Krajhanzla.

Zaostřeno, 25. 6. 2025

Víc než desetina lidí v Česku má často nebo stále problémy s dopravou, občas má potíže s cestami do školy, do práce, za nákupem nebo k lékaři víc než čtvrtina společnosti.