Umění ovlivňuje, jak interpretujeme svět – a snad žádné umění nemá dnes tak významný vliv na širokou veřejnost jako audiovizuální tvorba. V Institutu 2050 se proto věnujeme greenfilmingu – jak vyprávět o „zelených“ tématech a podporovat filmové týmy v udržitelné produkci.
Ve spolupráci s různými partnery hledáme cesty, jak našimi znalostmi české a slovenské veřejnosti a designem komunikačních strategií šitých na míru podpořit filmové umění, které environmentální témata reflektuje.
A také proto nás oslovila Filmová a televizní fakulta Akademie múzických umění v Praze. Že by rádi uskutečnili výzkum mezi svými studujícími, ale také čerstvými absolventy a absolventkami.
Jeden rozměr výzkumu se vysloveně nabízel: jak nová generace filmových tvůrců a tvůrkyň studujících FAMU vnímá otázky životního prostředí a ochranu klimatu? Co je v této oblasti zajímá, co by rádi studovali?
Velmi snadno jsme se však se zástupci a zástupkyněmi FAMU shodli, že nejde jen o „globální klima“ – ale že klíčové je pro nás také mapovat klima na fakultě. Protože k čemu by byly naše výsledky, kdybychom nevěděli, jaké časové kapacity studující mají, jak jsou se školou spokojeni, jaké jsou jejich studijní potřeby, ale také podmínky, ve kterých tvoří?
Na to všechno jsme se rozhodli v našem výzkumu zeptat. Zúčastnilo se ho 168 studujících a 24 absolventů a absolventek, kteří školu dostudovali během posledních dvou let. Zároveň je důležité zmínit, že na FAMU není k dispozici census, podle kterého by bylo možné vzorky studentstva a absolventstva porovnat s populací těchto skupin, a vyhodnotit jejich reprezentativitu.
Co jsme se z odpovědí zúčastněných dozvěděli?
- Hodnocení FAMU: Celých 80 % dotazovaných hodnotí studium na FAMU pozitivně (u absolventů je to méně), pouze 7 % negativně. Také očekávání studujících fakulta spíše naplnila (42 %) nebo předčila (24 %). Nezanedbatelná část studentů a studentek je však v konkrétních oblastech nespokojena: podle 50 % je studium na FAMU nebezpečné pro duševní zdraví, podle 38 % je fakulta netransparentní, podle 34 % zaostalá, podle 33 % s přehnanými studijní nároky, podle 31 % řízena převážně ideologicky, podle 30 % s autoritativní atmosférou a podle stejného procenta protěžující vyvolené.
- Pozitivní vztahy i alarmující zkušenosti: Naprostá většina si na škole chválí vztahy: 90 % s dalšími studujícími a 86 % s vyučujícími. Přibližně čtvrtina nicméně zažila podle svých slov alespoň jednou ze strany vyučujících také negativní chování jako urážky, zneužívání postavení etablovaného tvůrce, diskriminaci nebo šikanu, některé/někteří také nevhodné chování s erotickým podtextem nebo chování, které vnímali jako násilí.
- Problémy s časem i penězi: Čtyři pětiny studujících uvádí, že zvládají časové nároky studia jen s menšími či většími obtížemi – je to také největší překážkou, aby studovali více. Dvěma třetinám chybí dostatek času na tvorbu, a také jejich vlastní volný čas. Podobné procento má větší či menší problémy se svými příjmy.
- Lepší FAMU: Většina studujících by si přála více prostoru pro sdílení zkušeností s ostatními studujícími (79 %) a spolupráce mezi katedrami FAMU (77 %), více psychologické pomoci pro studující (62 %), prakticky zaměřené výuky (61 %), více společných mezioborových cvičení (58 %) a ekologičtější provoz FAMU (55 %). Výrazný zájem je také o výuku soft skills (u většiny nad 70 %), zahrnující i podporu duševního zdraví. Převažují hlasy, které si naopak přejí méně on-line výuky (43 %) a víkendové výuky (54 %).
- Podpora pro ochranu klimatu: Drtivé většině záleží na ochraně klimatu (94 %) a většina také uvádí, že chce ve své tvorbě zohledňovat ochranu přírody (70 %) a ochranu klimatu (64 %). Přibližně polovina z dotazovaných by ve výuce uvítala některá témata spojená s klimatickou problematikou.
Náš tým Institutu 2050 bude rád s FAMU dále spolupracovat, aby se podařilo zmíněná zjištění zužitkovat v praxi.
Podrobný výzkumný report s konkrétními výsledky si můžete prostudovat zde.